Många lärare har undervisat i röst, tal och sång vid Teaterhögskolan i Stockholm. Skolan har länge sökt en väg att undersöka och dokumentera den röstpedagogiska tradition som varit något av ett adelsmärke alltsedan tiden som Dramatens elevskola.
Den bengalisk-svenske poeten och dramatikern Anisur Rahman levandegör den eritreansk-svenske journalisten och dramatikern Dawit Isaak, som suttit fängslad i Eritrea utan rättegång sedan 2001.
Sedan Freud startade sina seminarier i början av 1900-talet har psykoanalytisk teori haft en dynamisk utveckling, och idag utgör den ett vittförgrenat och dynamiskt fält.
Professor Sven Åke Heed, tidigare verksam vid Institutionen för musik- och teatervetenskap, är en företrädare för denna inriktning och en mycket viktig inspiratör, inte minst i egenskap som handledare för doktorander. Som en bek
Den svartsjuke neapolitanar'n är den sista av Gustav III:s dramer. Den hade premiär på Dramaten den 1 november 1793, ett och ett halvt år efter författarens död.
Teaterregin som ett självständigt konstnärligt yrkesområde är en förhållandevis sen företeelse i europeisk teater. Först under 1800-talet övertas det konstnärliga initiativet av regissören, som i teori och praktik på ett avgörande sätt kommer att utforma den teater vi vant oss vid att kalla modern. I Sverige, och i viss mån Norge, går Ludvig Josephson (1832-99) i spetsen för det genombrott teaterr
"Är den sned? På mig? Näsan?" Luigi Pirandellos mästerliga – och sista roman – tar sin början när Vitangelo Moscardas hustru en morgon påpekar att hans näsa lutar åt höger. Denna vardagliga kommentar sporrar romanens välsituerade och sysslolöse berättare att granska sig själv: hur uppfattar han sig själv, och hur uppfattar andra honom? Hans själviakttagelse blir snart outtröttlig, febrig och leder
Eventness is a word which describes distinctly what makes theatre a special form of artistic communication. This book is an attempt to expand the notion of the theatrical event and to negotiate a concept which builds on the performer's and the spectator's sensory experience of a theatrical situation.
Allt handlar om sex. I verkliga livet och på teatern. I de fem pjäser som presenteras i Marianne Jeffmars senaste bok får sexualiteten sina dramatiska uttryck, allt från det knoppande begäret till den våldsamma
utlevelsen. Vi kan inte värja oss, vi är försvarslösa.
Fru Josefins är ett modernt triangeldrama som utspelar sig på en hästgård under julaftonens sena kväll och juldagens morgon. Ett "lyckligt" äktenskap står inför sin upplösning orsakat av en överbeskyddande faders försiktighetsåtgärder och en försmådd barndomskamrats klarsynthet.
Reza Haji Hosseini är född 1980
i Iran och bosatt i Sverige sedan
2012. Han är pjäsförfattare
och journalist inom mänskliga
rättigheter och teater. "Historien
om en natt i livet då en man
dödade en kvinna" skrevs i Iran
2010.
The aim of this thesis is to show that the opera singer's art is to transmit word and music into vocal action. It is assumed that opera, like all the arts, communicated myth. Of the stage arts, opera is unique in that it expresses mythic metaphors through a combination of words and music.
Bengalisk-svenske författaren Anisur Rahmans episka monolog "Jag är Sheikh Mujib" skildrar 1900-hundratalets frihetskamp på Indiska subkontinenten från den brittiska kolonialtiden fram till det självständiga Bangladeshs första trevande år under hans ledarskap.
Tre pjäser, Kuutot, den första meänkielispråkiga pjäsen som hade premiär den 2 oktober 1987, Antigone i nyöversättning till meänkieli samt en nyskriven pjäs, Bara en ettöring, en komedi om en tragisk händelse i Tornedalen då en stor familj vräks från sin nybyggda villa för att en medelklassfamilj med ett barn behöver ett hus.
Två av svensk arbetardiktnings mest omtalade verk är Leon Larssons "Revolt" och Alfred Kämpes "Konflikt" - pjäser som tillkom i en dramatisk brytningstid för den svenska arbetarrörelsen. Som dokument kring arbetarnas kamp för sina rättigheter äger dessa pjäser ett självklart och bestående värde. Samtidigt visar de på den svenska arbetardramatikens hemortsrätt i sekelskiftets teatertradition: handl
Sofokles Kung Oidipus räknas av många som de grekiska tragediernas tragedi. Egendomligt nog har det länge saknats en modern svensk översättning av detta mästerverk. Jan Stolpe och Lars-Håkan Svensson, som tidigare har gjort lovordade tolkningar av andra grekiska dramer, har nu tagit sig an Kung Oidipus och gett dramat en ledig och dramatiskt effektiv svensk språkdräkt.
Sara Granaths akademiska avhandling syftar till att studera utvecklingen av en fri teatergrupp i södra Sverige. Denna grupp, som här kallas Proteus/Mercurius, började som en resande teatersällskap med amatörer, och härrör från Lunds studentteater 1985, och fastställdes slutligen som regional teater i Skaraborgs län 1988. Gruppens ledare Ulf Gran blev chef för den nya teatern.
Under koreografen Julian Algo upplevde operabaletten i Stockholm 1931-1938 en period som har kritiserats i senare historieskrivning. Kritiken har framför allt påtalat att Algos kunskaper inom klassisk balett inte var tillräckliga för en operabalett och att uppsättningarna var oseriösa och alltför lättsamma.
Rites of Spring, Vårofferet, Frühlingsopher och Våroffer är bara några av de titlar "Le Sacre du Printemps" fått genom åren. Efter den första versionen från 1913 har det skapats minst hundra koreografier till Stravinskijs musik. Jag har valt att diskutera flera olika versioner av Le Sacre du Printemps från tidigt till sent 1900-tal: Ryska balettens två versioner från 1913 och 1920; Maurice Bejarts
Vad händer med en svensk teater-utbildning när man tar in pedagoger som har en utländsk teaterbakgrund? Berikas utbildningen eller blir det ett exotiskt inslag som skolorna försöker marginalisera?
Norma Jeane Baker av Troja är en meditation över skönhetens destruktiva kraft. Med utgångspunkt i Euripides drama Helena väver Anne Carson samman två berömda kvinnogestalter: Helena, för vars skull Trojanska kriget utkämpades, och Norma Jeane Baker/Marilyn Monroe, en av 1900-talets mest mytomspunna kvinnor.
När man under renässansen sökte återskapa antikens drama, bestående av både text och musik, lades grunden till operakonsten. Från operahistoriens begynnelser har man diskuterat och debatterat förhållandet mellan musik och text, mellan musikens absoluta dominans och kraven på ordens och handlingens jämlika betydelse för musikdramat. Operakonstens iscensättningshistoria pendlar på samma sätt mellan
The Aesthetics of Movement is an interdisciplinary study of the aesthetics of movement in Gilles Deleuze's writings and in Merce Cunninghamm's choreographies. But it is also a study of the movement that arises when the two are confronted in a series of variations. A series of variations that are also inhabited by many more: most prominently by their respective working partners Félix Guattari and J
The Room's Need of a Name is a dissertation about contriving interpretive perspectives suitable for contemporary performances.
In the past two decades, performance studies has incorporated various theoretical discourses and thus become a cross-disciplinary field of ideas pertaining to diverse cultural events. However, the combination and application of the adapted theories are often probl
»Jag är så kvinnlig att jag är samhällsomstörtande.»
Valerie Solanas mytomspunna pjäs Up Your Ass [Upp i röven på dig] antogs länge vara försvunnen. Men den var bara försummad och istället kan Solanas litterära arv fördubblas.
SCUM manifest + Upp i röven på dig = sant.
Den österrikiska språkdrottningen Friederike Mayröcker tänjer ständigt skrivandets gränser, och hennes verk har haft avgörande inflytande på den europeiska samtidslitteraturen.
I Vill ej mer gå i vall samlas sex av Mayröckers experimentella och djärva hörspel. De är genomgående skrivna med utgångspunkt i de egna prosatexterna, men vindlar på Mayröckerskt vis vidare mot musiken,teorin, konsten.
Läsdramat Öknen är en absurd fars som inte
skyggar för människans existentiella utsatthet.
Skrattet riskerar att fastna i halsen när
Västerlandets hjältar ger sig ut på en sista
expedition
I hertigens frånvaro vakar Angelo över sederna i ett Wien där omoralen härskar. Han återinför dödsstraff för otukt och dömer Claudio för att han gjort sin älskade Julia med barn innan de hunnit gifta sig. Men Angelo själv försöker förföra Claudios syster Isabella, som kommer för att be om nåd för sin dödsdömde bror.