Bok om Resan som redskap (2021), en utställning där besökaren får följa med på nordiska formgivares resor världen över. Att resa har spelat en avgörande roll för många formgivare, arkitekter och konsthantverkare i de avlägsna nordiska länderna. Förutom nya idéer och influenser har det möjliggjort möten med obekanta material och tillverkningsmetoder, gett kunskap och utvecklingsmöjligheter, skapat
Grönsöö slott är som ett ymnighetshorn. Oavsett vilken materialgrupp man ämnar
genomkorsa så är beståndet rikt och spännande och nästan outtömligt.
Föremålen är intresseväckande inte minst beroende på att de är bevarade i sitt sammanhang. Mycket litet har försvunnit från Grönsöö genom arvsskiften, däremot har tillskott kommit genom decennier och generationer.
Prolog av David Neuman, direktör Magasin 3 Stockholm Konsthall.
Ett samtal mellan Tessa Praun och Smadar Dreyfus, intervju av Tessa Praun, intendent Magasin 3 Stockholm Konsthall.
Vad gör väl rösten?, text av Mladen Dolar, filosof, kulturteoretiker, filmkritiker och expert i psykoanalys.
Under några veckor i oktober 2013 gjorde Teater Blanca i Uppsala film av sin pjäs Resenärerna. Pjäsen bygger på dikter, och är en resa i det inre och det yttre. Fotografierna fångar i sitt svartvita öga människans ständiga sökande.
I boken Ted Stanley - Tales of a painter får man följa Stanleys karriär som konstnär. Ett intressant porträtt av Ted Stanley framkommer i förordet som är skrivet av hans vän sedan många år, Christer Nyström. Stanley berättar i sin bok om hur han upptäckte sin förmåga att måla och hur han sedan fick uppdrag på uppdrag. I början fick han många uppdrag med att måla stadsmotiv, framför allt Uppsalamot
Tillsammans med 20-talets Paris var 60-talets New York 1900-talets viktigaste konstscen. Gränserna mellan konstformerna upplöstes och samarbete uppstod mellan konstnärer, dansare, poeter, kompositörer och filmare. Intresset för att få ta del av och utnyttja de nya tekniska innovationerna blev till en rörelse och mitt i denna virvel befann sig den svenske elektronikingenjören Billy Klüver.
Allt f
Målat har jag alltid gjort, men idén till denna bok tog nog sin början i Kalifornien och Carmel by the sea 2006 när jag målade en landskapsbild vid Stilla havet norrut mot Monterrey och golfbanan Pebble Beach. Tolv års inkubationstid och sedan föddes tanken att måla min egen hemmagolfbana på liknande sätt. Resultatet finns i denna bok. Tjugosju landskapsmålningar – en från varje golfhål på Luleå G
I Volym I lyfter Marcus upp klassisk lära i typografi och visar hur den kan nyttjas till sin fulla potential med hjälp av dagens verktyg och kunnande. Han fördjupar sig även i såväl läran att skapa gridsystem för hand med endast penna, linjal och passare, som i färglära och layoutkunskap med utgångspunkt i hur vi uppfattar och bearbetar information.
I Volym II fortsätter Marcus sökandet efter typografins ursprung med att analysera alfabetet och dess uppkomst och utveckling. I boken följer vi med författaren på resor genom Turkiet, Grekland och Italien, då han bokstavligen vandrar i alfabetets fotspår. Detta dokumenteras med 234 svartvita fotografier tagna på alltifrån inskriptioner till tempelbyggnader och ruiner. Vi får även en historisk öve
Den 2 januari 1965 var det vernissage på Elis Erikssons utställning "indijaner å en kåvbåj" på Galerie Burén i Stockholm. En av besökarna var poeten Bengt Emil Johnson:"Hela utställningslokalen hade förvandlats till ett slags engångskonstverk. Hästar och indijaner klev bokstavligen ut ur bilden och ner på golvet, mot betraktaren. Det fanns tecknade serier, men de hade ingenting med pop-art att gör
Älven har funnits i tusentals år, kluckat mot lena sandstränder och sjungit vid frosten där silvriga laxar hoppat i skummet. Älven, en lekkamrat, en trogen vän att lita på. Lika självklar och kär för barnen som för vuxna.
Men en dag ser flickan främmande män slå ner pinnar i marken längs älven. Efter den dagen förändras det mesta.
Den nu uppdämda älven har tagit tid att lära känna.