Att tävla i arkitektur och stadsbyggnad har en lång tradition. Den moderna tävlingen är en institution som varit i praktiskt bruk i över hundra år. I Sverige har arkitekttävlingar använts som socialpolitiskt instrument under 1900-talet för att förnya äldreboenden. Tävlingen har varit ett sätt att gestalta sociala reformer och ge politiken ett arkitektoniskt formspråk. I denna tradition har tre ark
Arkitekturfotografen Mattias Backström fångar stadslandskapets mönster, dess linjer och figurer. Ömsom i briljant färg, ömsom i mättat svart och vitt.
Det här är en vacker fotobok för alla som vill staden och arkitekturen på ett nytt sätt.
Om konstnären Eva Forsbergs grafik från 1950-talet till idag.
»Den känsliga psykologin och förmågan att fånga människor mitt i ögonblicket finns i hög grad kvar i den stora bilden. Därtill har ett bärande tema genom hela konstnärskapet fått ett överraskande handfast uttryck: livet och individen som tillfälligheter, ett ögonblick framstigna ur en mer eller mindre oorganiserad bakgrund för att i n
Denna fiktiva historia utspelar sig i en butik där kunder handlar över disk. De anställda går runt med plocklistor och vagnar där varorna plockas. Vid första anblick kan det se stelt ut men i mötet med kunderna och mellan de anställda uppstår humoristiska och poetiska inslag i deras vardag. Butiken existerar som en sluten plats med egna regler och specifika kunskaper men ibland skär en annan verkl
Ständigt lika välformulerad, och med en intelligens lika skarp som hans tunga, visar Bowie här varför han i alla lägen betraktades som före sin tid – både som konstskapare och kulturell kommentator.
Boken är tänkt som en jubileumsskrift, som ett konstnärligt bokslut över de fem årens verksamhet samtidigt som den är en presentation av verksamheten vid Dunkers Kulturhus.
Vi har försökt att blanda stort och smått med vartannat för att på det sättet spegla vardagen i huset och ge en ordentlig tillbakablick på några av de många olikartade upplevelser Dunkers Kulturhus har haft på programmet sedan
Lill-Marit Bugge gör collage av bilder från 40-, 50- och 60-talet. Hon tar kvinnor ur deras ursprungliga sammanhang och placerar dem med humor och lekfullhet i sin egen värld.
Modellerna och pinupporna är skapade av och för den manliga blicken för att behaga och förföra. Men även för kvinnan som skulle se hur hon förväntades bete sig. I collagen fritas kvinnorna ur sin traditionella kontext.
Hur går man tillväga för att flytta ett gammalt hus?
Steg för steg beskrivs hur arbetet organiseras - från dokumentation, forskning i husets historia, märkning, rivning till återuppbyggnaden. De olika principerna för återuppbyggnaden diskuteras, liksom valet av hantverkare, metoder och material för den invändiga renovering.
Detta är samtidigt en ingående beskrivning av timmerhusets konstruktion
I sitt hem i Traryd, långt ute i Smålands skogar målade dansken Karl-Otto Hedal, den ena storslagna bilden efter den andra av årstidernas växlingar i landskapet runt sitt hus. Han ställde aldrig ut sina målningar och kallade aldrig sig själv för konstnär. Han arbetade som scenograf och var under tio år chef för måleriavdelningen på Stockholms Stadsteater.
Efter Hedals död kommer bilderna nu fram i
Att vara kvinna och välja konstnärsyrket för 100 år sedan, innebar att vara pionjär inom sitt skrå. Så mycket lättare var det inte för dem som valde att förbli amatörer, att vara lagom duktiga vid pianot, staffliet eller broderiet. För Agnes de Frumerie och hennes samtida kvinnliga kollegor, var karriären sannerligen inte utstakad.
Det finns knappast något som skapar en sådan magisk stämning i ett rum som ett målat golv och idag är det många som drömmer om att återskapa den traditionen i sitt hem. Men finns det några bra förebilder? Och hur såg de svenska mönstren ut? Var det här något bara för herrgårdarna? För bönderna hade väl bara skurgolv? Och hur ska man tänka om man inte vill hamna i en underhållsfälla?
Fem kvinnor berättar om olika typer av våld de har varit utsatta för. Deras röster kommer från Tibet, Kalifornien, Italien, Belgien. Våld mot kvinnor känner inga gräser och uttrycker sig lika brutalt överallt.
För snart trettiofem år sen målade ett gäng Luleå-killar några väggar på gården till Varvsgatan 39 i Luleå. I Slow Limits Hiphop och graffiti i Luleå berättar Tobias Barenthin Lindblad om hur målningarna kom till och om hur vi ser på dem idag. Målning för målning analyseras, lager på lager skalas av och den samtidshistoriska och populärkulturella kontexten blottläggs.
Precis som i våra hem hänger det konst på väggarna hemma hos seriefigurer. Konstnärerna Max Olofsson och Sebastian Nordbeck har bläddrat igenom den kommersiella serieutgivningen i Sverige från 40-talet fram till idag och ger en överblick över hur konst representeras i serietidningar, hur den ser ut och vad den säger om synen på konst och konstnärer.
Hur ser konst ut när den ska se ut som konst?
Ej i lager
140 kr
VARUKORG
Din varukorg är tom.
BONUSPOÄNG!
Spara bonuspoäng när du handlar som du kan använda vid senare köp.