Det här är en bok för alla som gillar böcker och litteratur. Här kan man testa både sina egna och sina vänners kunskaper inom litteraturens mångfasetterade värld – och
samtidigt lära sig en hel del nytt.
Att teckna sitt jag innebär att i både ord och bild ge sin föreställning av de egna erfarenheterna. I sin studie undersöker Nina Ernsts svenska grafiska självbiografier publicerade 1998–2016 och analyserar självbiografiskt serieskapande från tre olika positioner i verk av Mats Jonsson, Malin Biller och Simon Gärdenfors.
I Besvärja världen går Sofia Roberg in i det landskap som är diktsamlingen alfabet, och frågar sig vad Inger Christensens poetiska undersökning av relationen mellan människan, naturen och fantasin kan lära oss om vår egen tid och kris. Det är en fråga som berör den poetiska praktiken såväl som det vardagliga mötet med världen och de varelser vi delar den med.
Vad är en människa? På 1920-talet ställde Kerstin Söderholm andra frågor än Matilda Södergran gör hundra år senare, men genom decennier av poesi löper en smärtsam självuppgörelse kring människans sätt att vara i moderniteten. Förvandlad, sönderströdd är en essäsamling som ur ett civilisationskritiskt perspektiv diskuterar hur temat tar sig uttryck i 7 finlandssvenska författarskap.
I sin avhandling undersöker Lydia Wistisen hur varierande urbana erfarenheter integrerats i svensk ungdomslitteratur från 1800-talets slut till början 2000-talet.
Men vad betydde musiken för den tyskspråkiga poesin under 1900-talet?
I ”Mörkerstråk” närmar sig Axel Englund denna fråga genom fyra av förra seklets mest framstående lyriker: Rainer Maria Rilke, Nelly Sachs, Paul Celan och Ingeborg Bachmann.
Om Anna Rydstedt (1928–1994) skriver Jan Olov Ullén i denna bok: ”Hennes poesi är lätt att ta till sig och samtidigt omöjlig att bli riktigt färdig med. Därför lever den, därför är den klassisk.” Tjugo författare, litteraturvetare, konstnärer och vänner belyser ur olika infallsvinklar Anna Rydstedt med närhet till hennes person, verk och det lyriska språkets möjlighet att fördjupa verkligheten.
Göran Tunström var på ett sätt som är unikt i modern tid en älskad författare. Men han verkade också som dramatiker och krönikör, uppläsare och hörspelsförfattare, en av de synliga i vår tid. Och ändå inte. Likt Selma Lagerlöf är han en anomali. Båda hämtar sitt språk ur underjordiska kanalsystem, där andra förbindelser råder och andra möten sker.
I Återförtrollningen spårar Sara Cederberg den svenska debatten om litteraturens kris till 1960- och 70-talet och hittar gemensamma nämnare mellan dessa decenniers kulturdebatter och dagens diskussioner – i allt från vad kritikens roll bör vara till vilken filosofisk världsbild som bör ligga till grund för kulturen och det litterära skapandet.
I lager
230 kr
VARUKORG
Din varukorg är tom.
BONUSPOÄNG!
Spara bonuspoäng när du handlar som du kan använda vid senare köp.