Kategorier
Senast visade produkter

Humor hundra år av skämtsamheter

Söndags-Nisse, Strix, Grönköpings Veckoblad, Naggen, Flugan, Kläm, Kasper etc. Runt förra sekelskiftet kom en strid ström av svenska humor- och satirtidningar. I dag återstår inte mycket av den en gång så blomstrande tidningsgenren.
EAN: 9789173249324
Lagerstatus: I lager
110 kr
Söndags-Nisse, Strix, Grönköpings Veckoblad, Naggen, Flugan, Kläm, Kasper etc. Runt förra sekelskiftet kom en strid ström av svenska humor- och satirtidningar. I dag återstår inte mycket av den en gång så blomstrande tidningsgenren. Ett undantag är Grönköpings Vecko-blad som 2002 utkommit i 100 år i obruten följd. Detta jubileum firar Grönköpings Veckoblad med att ge ut en humorbok som inte bara tar upp Veckobladets öden och äventyr utan även behandlar den svenska samlade humorpressens historia samt vrider och vänder på begreppet humor.Dick Harrison, Augustvinnare år 2000 berättar humorns historia. Cecilia Torudd skriver om kvinnors humor och Ludvig Rasmusson skriver om den politiska satirens villkor. Erik Blix, nuvarande chefredaktör för Grönköpings Veckoblad, Carsten Palmaer, Lennart Bernadotte och Margareta Strömstedt skriver personliga betraktelser om humor och satir.Satirtecknaren Aake Nystedt skildrar de svenska humortidningarnas historia. Grundaren till Grön-köpings Veckoblad, Hasse Z, porträtteras av barnbarnet Calle Z. Och vem är bättre skickad att skriva Vecko-bladets 100 åriga historia än Gunnar Ljusterdal, som under närmare 20 år var chefredaktör på tidningen. Naturligtvis innehåller boken avsnitt om Veckobladets omistliga kännetecken; språket samt de eviga profilerna som befolkar Grönköping.Boken är rikt illustrerad.
Specifikationer
Mediatyp Inbunden
Förlag Ordfront Förlag AB
Utgiven 2002-01-01
Sidantal 150
Språk Svenska
Vikt 610 g
Mått 198 x 266 x 17 mm
Artikelkod 76864
Formgivare Lena Gustafsson
Kunder som köpte denna köpte också

Förlagsboken

Den oundgängliga praktiska handboken för alla som arbetar på förlag eller med bokproduktion över huvud taget. Boken behandlar alla de olika momenten i bokframställningen, men den vill också ge perspektiv på bokens villkor på marknaden. Den är därmed av stort intresse även för redan etablerade och yrkesvana förlagspersoner.
I lager
140 kr
VARUKORG
Din varukorg är tom.
BONUSPOÄNG!

Spara bonuspoäng när du handlar som du kan använda vid senare köp.

Läs mer här!